Parhaita V O L 1

14.05.2018

Pidän listoista, tavallaan. Oikeastaan en pidä listojen pitämisestä mutta tykkään luetella asioita. Ajattelin tähän luetella 15 raaka-ainetta lyhyine perusteluineen jotka sinunkin tulisi lisätä ruokavalioosi, pysyvästi. Nämä nyt ei ole missään paremmuusjärjestyksessä vaan tulevat täysin fiilispohjalta, suoraan muistista. Ja eikä tässä ole kaikki.

T O P 1 5 P A R H A I N T A B Y R I B U

  • Valkosipuli

Valkosipuli on tunnettu vuosikaudet sen terveyttä edistävistä ominaisuuksista, valkosipuli sisältää hyviä rikkiyhdisteitä ja se maistuu niiiiiin hyvältä. Suosittelen ehdottomasti raakana nauttimaan valkosipulisi, vaikka mahdollisesti kumppanisi tai työtoverisi eivät tätä suositusta välttämättä allekirjoita...

  • Parsakaali

Parsakaalin on löydetty ehkäsevän mm. suolistosyöpiä, ehkä kenties tässäkin on syynä parsakaalin sisältämät rikkiyhdisteet. Niiden on ymmärretty estävän eräiden bakteerien tiedonkulkua, joka voisi olla syynä sen syöpää ehkäisevään voimaan?

  • Chia siemen

MAYA-sotureiden hyväksi havaittu siemen. Mitä siihen lisäämään? Eiköhän ne tienneet. Ai niin juu, tämän siemenen omegat ovat täydellisessä harmoniassa 1:1, lisäksi nesteeseen sekoitettuna tämä voitelee suolistoa ja pitää nälän poissa hyvin pitkään.

  • Manteli

Manteli on vaan yksinkertaisesti ravintosisällöltään erinomainen. Kuituja, hyviä rasvoja, e-vitamiinia ja proteiinia! Perfect snack! Näitä ei kuitenkaan kannata rouskia kohmalokaupalla tai muuten joudut hankkimaan uudet housut hyvin pian edellisten käydessä pieneksi vyötäröstä...

  • Pinaatti

Pinaatti on kippari-kallen lemppari. Kippari-kalle tietää että pinaatista kasvaa haba. Johtuu varmaan siitä että siinä on jäätävän paljon lehtivihreetä. Joka taas auttaa tekemään uusia punasoluja. Mene ja tiedä. 

  • Avokado

Avokado ja sen sisältämät kuidut ja rasvat. 

  • Ananas

Ananas sisältää Bromelaiini nimistä entsyymiä, joka auttaa ruuansulatuksessa. Lisäksi se aiheuttaa suun kirvelyä, jos ananas ei ihan ole tarpeeksi kypsä nautittavaksi. Älä syö tuoretta ananasta kielesi kustannuksella. Lisäksi ananas sisältää paljon c-vitamiinia.

  • Kidney papu

Voisin lisätä jokaisen raaka-aineen kohdalle että laskee syöpään sairastumisen riskiä ja se kuulostaisi naurettavalta toistolta, mutta tässä se vasta korostuu. Lisäksi kidneypapu laskee LDL-kolestrolia ja on täynnä proteiinia ja maistuu taivaalliselta. 

  • Munakoiso

Syö sitä. Koska se on violetti.

  • Kananmuna

Todellinen superfood. Kananmunassa on kaikki aminohapot mitä tarvitaan. Osta vain luomuna kasvaneen ja vapaana pareveillun kanan munimia taideteoksia pientuottajalta tietenkin. Ja maista keltuaisessa ero!

  • Lehtikaali

Menee samaan sarjaan kun parsakaali, lisäksi saat lehtikaalista tehtyä maistuvia sipsejä paahtamalla ne uunissa.

  • Sitruuna

Sitruunassa yhdistyy sitrushedelmien parhaimmat terveysvaikutukset. Sitruunan hapot estävät munuaiskivien muodostumista. Niin ja aivan, sanoinko syövästä jo? C-vitamiinia täynnä oleva auringon energiaa imenyt keltainen kultakimpale.

  • Mustikka

Runsaan antioksidanttipitosuuksensa vuoksi syö mustikoita. Kerää ne syksyllä metsästä itse.

  • Inkivääri

Inkivääri auttaa jos kärsit pahoinvoinnista. Pureskele pieni pala inkivääriä tai juo kuppi inkivääriteetä ennen matkaa jos olet taipuvainen matkapahoinvointiin. Tämä toimii minulla!

  • Tomaatti

Tomaatin lykopeeni.


Siinähän niitä oli näin ens alkuun. Tästä voisi ottaa tavan. Syökää siis kasviksia hyvät ihmiset! "Puoli kiloa päivässä" on onnistunut markkinointilause. Syö edes puoli kiloa päivässä ja hedelmiä ja marjoja myös! Pahkinöitä, siemeniä ja luuhedelmiä. Suosi täysjyväviljoja jos maha on kunnossa ja lisää myös fermentoituja ruoka-aineita ruokavalioosi niille rakkaille bakteereillesi, jotka ovat ansainneet pienen herkutteluhetken, sillä ovathan he sinun vastustuskyvystä vastuussa. 

Rakkaudella,

Riikka